fredag 25 april 2014

Väldigt enkel refashion

Denna "refashion" var ett väldigt snabbt och enkelt projekt. Dels var det rätt simpelt i sig självt, och så tror jag faktiskt inte något gick fel heller! Jag utgick från en lös tunika och slutresultatet blev en något mer figursydd tunika; inte så innovativt kanske men nu har jag i alla fall ytterligare ett fungerande plagg i garderoben. Så här ser tunikan ut framifrån numera:



Skillnaden syns mest från sidan; se bilderna nedan. Tunikan var som sagt ganska lös från början, men inte tillräckligt vid för att hänga fritt hela vägen utan den fastnade på höfterna på mig vilket gjorde att den såg väldigt påsig ut på ryggen. Det gillade jag inte, så jag sydde helt enkelt in den i sidorna (ca 5 cm som mest) och då passade den mig mycket bättre!



Jag har alltså inte sytt särskilt mycket alls på den här tunikan, bara delar av sidsömmarna, men jag blev inspirerad att försöka efterhärma rynket på en annan tröja/tunika. Som jag förstår det är tyget rynkat i halsringningen och sedan är det två sömmar sydda med elastisk undertråd; som smock fast glesare och bara två rader. Det borde väl inte vara så svårt? (säger hon som aldrig har sytt smock; vi får väl se hur det går...)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar