tisdag 1 april 2014

Symöte: Tredje gången gillt

Ibland är det bäst att hålla sig till sin första idé, och inte krångla till det. Fast det vet man ju sällan förrän i efterhand... Jag köpte den här tunikan på second hand för säkert ett år sedan. Jag tyckte från början att den var för vid, trots att den egentligen var i min storlek, men jag gillade tyget och modellen i övrigt. Planen var därför att sy om den lite grann, på det sätt som jag till slut gjorde, men det krävdes en omväg för att komma dit...



Strax innan vi flyttade i januari tänkte jag att jag skulle ta tag i att fixa till tunikan. Under den tid som tunikan legat och väntat hade jag fått en ny idé på hur jag skulle minska vidden, nämligen genom att sy fast ett resårband i midjehöjd. Jag provade - men det fungerade inte alls. Resårbandet drogs ut så att stretchen försvann och tunikan var lika vid som förut. Jag sprättade bort resårbandet och försökte istället sy in tunikan i sidsömmarna, men det blanka tyget gjorde att jag fick massor av hoppstygn i min vanliga enkla raksöm. Suck, inte det heller fungerade alltså. Då tröttnade jag, och tunikan fick åka tillbaka ner i "påbörjat"-lådan.

Förra veckan fick jag lust att försöka fixa till tunikan igen, en gång för alla. Den här gången provade jag min ursprungsidé; att sy ett knytband att fästa i hällor i sidsömmarna. Det fungerade! Tunikans tyg är ganska blankt, så hällorna och knytbandet sydde jag av lite tyg som blev över när jag sydde in och förkortade ett par träningsbyxor i liknande tyg för ett tag sedan. Både bandet och hällorna sydde jag genom att klippa remsor av tyget, vika dem två gånger på längden och sy med våffelsöm eller sicksack längs hela bandet. Knytbandet fick jag skarva rätt många gånger, men det är inget som syns. Hällorna sydde jag fast i sidsömmen genom att sprätta upp några centimeter av sömmen, pilla in hällorna och sy ihop igen. Fixat!



Det här är mitt bidrag till veckans symöte med Husmorsskolans Nya Syförening!

5 kommentarer:

  1. Vad fint det blev! Gillar också mönstret!

    SvaraRadera
  2. Ohh vad avis på att du är kalr med ett UFO... Sorterade mina i söndags och konstaterade att det var fler än jag vill veta :( ... Men har bestämt att inget nytt får påbörjas innan minst tre är klara ...

    SvaraRadera
  3. Vilken förändring det blev! Ett helt nytt plagg. Snyggt.

    SvaraRadera
  4. Ibland ska man inte krångla till det för sej. Riktigt snyggt blev det!!

    SvaraRadera
  5. Great improvement! I love your fabric. :)

    SvaraRadera