söndag 27 april 2014

Me-Made-May'14 och tiden framöver


Me-Made-May är en utmaning med syfte att utmana sig själv att använda sina egentillverkade kläder. Man får själv bestämma nivån utifrån vad som är utmanande för en själv beroende på hur mycket egentillverkade kläder man har och hur flitig man vanligtvis är med att använda dem; jag har sett alltifrån "jag ska försöka använda egentillverkade kläder två gånger i veckan under maj månad" till "jag ska bara bära egentillverkade kläder i maj och varje plagg får bara användas en gång". I år tänkte jag att jag skulle vara med, och så här ser min plan ut:

Under hela maj månad ska jag använda minst ett egentillverkat plagg per dag minst fyra dagar i veckan. Jag får använda samma plagg flera gånger men ska försöka använda så många olika som möjligt. Till "egentillverkat" räknas både plagg som jag har sytt från grunden och refashions. 

Om någon mer blir sugen på att haka på kan man anmäla sig här!

En egentillverkad tröja in action i sy- och pysselrummet:




Jag hade tänkt försöka mig på att ha egentillverkat varje dag i maj, men den 5 maj ska jag börja nytt jobb och jag har bara sisådär 5-6 egentillverkade plagg som jag tycker är snygga nog att ha på jobbet (den här arbetsplatsen verkar ha lite högre nivå på sin klädkod än "jeans och tröja" som jag annars ofta har). Det vore trist att ha exakt samma kläder varje vecka, så därför satsar jag på egentillverkat två veckodagar och båda helgdagarna varje vecka.

Det nya jobbet kommer förmodligen också innebära lite förändringar på sy- och pysselfronten. Sedan årsskiftet har jag varit arbetslös och även om jag givetvis har lagt mycket tid på att söka jobb har jag haft mer tid än vanligt till att sy och pyssla. Nu blir det mindre tid, och jag brukar dessutom bli rätt trött den första tiden på nytt jobb så risken är stor att jag inte kommer orka sy och pyssla så mycket på kvällarna. Jag kommer försöka hålla igång bloggen någorlunda men om det blir mindre aktivitet än vanligt vet ni varför.

1 kommentar:

  1. I am very jealous of the lovely fabric, good choice.

    SvaraRadera