tisdag 25 mars 2014

Symöte: Rosa lapptäcksblock

Förra veckan berättade jag om mina planer för ett draperi i lapptäcksstil, i söndags visade jag de färdigsydda gröna blocken och nu har jag även gjort klart de rosa! Jag har aldrig varit särskilt förtjust i rosa, men blandat med andra färger kan det vara snyggt, särskilt de mörkare nyanserna. När jag sydde de här blocken blev jag förvånansvärt tilltalad av det "mellanrosa" tyget med ljusrosa prickar, alltså det som syns längst till vänster i blocket i övre vänstra hörnet. Nästan så att jag blev sugen på att sy något till mig själv av det... Vi får väl se.



De tre ljusaste tygerna i de här blocken kommer från ett och samma påslakan - smidigt sätt att få matchande tyger! Det mörkrosa med bubblor har varit ett örngott, ursprungligen från Ikea (men köpt på second hand), och det enfärgade var en lägerhalsduk från ett scoutläger. Jag var lite tveksam till att klippa sönder den av nostalgiska skäl men kom fram till att jag aldrig skulle ha haft anledning att använda den igen, och nu när den kommer finnas med i draperiet i mitt sy- och pysselrum kommer jag ju se den mycket oftare än om den legat i en låda någonstans.



Det här är mitt bidrag till veckans symöte med Husmorsskolans Nya Syförening!

5 kommentarer:

  1. Vad fint! Bra sätt att använda tyger som blivit över :)

    SvaraRadera
  2. Det kommer att bli så fint när det är klart, jätte härlig färger.

    SvaraRadera
  3. Bra sätt att använda lägerhalsduken!

    SvaraRadera
  4. vilket jobb , men så fint .

    SvaraRadera
  5. Jag trodde först att de gröna kanterna (från underlägget) var insydda ramar:) Mycket snyggt!

    SvaraRadera