söndag 16 mars 2014

I mina händer: Sybordsdraperi

...eller "I våra händer" för att vara mer korrekt. Det här draperiet har min man och jag sytt tillsammans! Vi började projektet i torsdags när vi satte upp draperiskenan, och igår satte vi upp en skena till på andra sidan av bordet plus ytterligare en (betydligt krångligare, med tre svängar!) i taket för att dölja värmeväxlaren som sitter i ena hörnet av syrummet. När det var klart var min man ivrig och ville se hur det skulle bli med draperier uppsatta, men det fanns inga färdiga att hänga upp. Han har pratat lite grann tidigare om att han vill lära sig sy, så det här var ett bra tillfälle! Maken klippte till draperiet och pressade och sydde fållen, efter instruktioner från mig, och jag sydde fast bandet som används till upphängningen.



Enligt instruktionerna på Ikeas hemsida (draperiskenan och krokarna är därifrån) skulle man ha ett rynkband på draperiet/gardinen för att fästa den i krokarna. Det hade jag inte köpt, men jag googlade lite och tittade på några bilder och kom fram till en egen lösning. Jag tog ett långt band; snedslå fick det blir eftersom det var det jag hade, och nålade fast någon centimeter från draperiets överkant. Jag placerade ut nålarna med jämna mellanrum, lika många som antalet krokar, och sydde sedan en söm tvärs över bandet på vardera sidan om varje nål för att göra som en liten hälla där kroken kunde haka fast. Det hade kanske blivit stadigare med ett riktigt rynkband som jag förstår är betydligt bredare, men jag tror att det här kommer fungera helt okej!



Här finns utmaningen "I mina händer" med länkar till fler bloggar.

1 kommentar:

  1. Fiffigt! Jag är lite extra förtjust i saker som är fyller en funktion och är pyssliga på samma gång. Nytta och nöje! Det känns liksom mer berättigat att pyssla då. Det här var ju ett typexempel på det! Dessutom fick du jobba ihop med mannen, kul förmodar jag, OCH han fick lära sig sy. Hur många flugor smällde du inte i den smällen?

    SvaraRadera