söndag 23 februari 2014

Havsmatta

Som jag har berättat tidigare är min mormor en stor väventusiast, och innan hon och morfar flyttade ifrån sitt hus hade hon en vävstol (ibland två) uppsatta i ett rum i källaren. En sommar för ett antal år sedan vävde jag en matta hemma hos dem. Jag tänker på den som min "havsmatta" - färgerna kan symbolisera gråsvarta klippor, ljusbrun sand, mörkblått hav och ljusblå himmel.



Det är lustigt hur snabbt tiden kan gå när man väver, åtminstone tycker jag det. Vävning är egentligen en ganska monoton syssla, men när jag vävde den här mattan kunde jag sitta i ett par timmar i sträck utan att tröttna och utan att titta på klockan, och sedan bli förvånad när jag kom upp från källaren och insåg hur lång tid som hade gått.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar