fredag 31 januari 2014

Stora blomsterarrangemangs-dagen

Äntligen ett aktuellt inlägg från nya huset! Mina svärföräldrar kom och hälsade på igår kväll, och min svärmor hade med sig en massa krukväxter som hon drivit upp från sticklingar. Nu på eftermiddagen har jag planterat om och arrangerat dessa krukväxter, och försökt hitta lämpliga platser för dem runt om i huset. Ett krux är att våra fönsterbrädor är så smala; bara 15 cm, så jag får vara lite kreativ...

Det första arrangemanget jag gjorde är det på bilden nedan. Den avlånga smala krukan fick jag ett färdigt arrangemang i för ett par år sedan, men blommorna har för länge sedan vissnat. Originalvarianten innehöll bland annat murgröna på en båge, och det tyckte jag passade bra, så när jag nu fick en murgröneliknande växt från min svärmor arrangerade jag den på samma sätt. En annan liten blomma fick plats bredvid.




Jag hade tyvärr inte kvar bågen som murgrönan satt på, men jag gjorde en ny av lite ståltråd. Så här gjorde jag (se bilder nedan):
1. Jag gjorde ett kors av ståltråd (vikt dubbel ett par gånger för att öka stabiliteten).
2. Jag måttade ungefär hur stor båge jag ville ha och klippte till två bitar ståltråd som var dubbelt så långa. Sedan vek jag en av bitarna på mitten och snurrade de båda längderna runt varandra, och gjorde därefter likadant med den andra biten. Till sist snurrade jag ihop båda längderna med varandra. (Snurrigt?)
3. De två ändarna på den nu fyrdubbla ståltrådslängden satte jag fast i korset, så att längden blev till en båge, och sedan tejpade jag fast korset i botten på krukan. (Det sistnämnda är kanske lite okonventionellt, men det höll i alla fall ståltrådsbågen på plats tills jag fyllt på med jord, och det var mitt syfte.)
4. (ej på bild) Sedan fyllde jag på ett lager jord, och så planterade jag de båda växterna som vanligt. Slingerväxtens rankor virade jag till sist runt bågen, en ranka i taget. Jag behövde inte fästa dem på något sätt.



Den murgröneliknande växten fick jag egentligen i en hög smal kruka med en slingrig, dekorativ stötta, men den krukan blev ju ledig när jag gjorde arrangemanget ovan. Istället kom jag på idén att använda krukan + stöttan till en annan växt med långa rankor. Vi hade en likadan växt för några år sedan och jag tyckte att den såg så risig ut när rankorna bara hängde, så jag ville göra något annat nu. Min svärmor hade satt flera små skott i en och samma kruka, och jag tog två av dem och planterade i innerkrukan till den här höga krukan.



Jag blev riktigt upplivad när båda dessa arrangemang blev så bra som jag hoppats, och eftersom jag hade ytterligare ett par skott av samma växt som den förra tog jag mig raskt an att göra en båge till dem också. Den krukan fick stå tillsammans med två andra på en byrå vi har i hallen/vardagsrummet. Fetbladsväxten (till vänster) köpte jag när jag flyttade hemifrån för snart tio år sedan, och har haft med mig den nästan överallt där jag har bott sedan dess. Arrangemanget i mitten kan jag inte ta åt mig äran för; det var en present från svärmor.



Jag har inte hållit på särskilt mycket med att arrangera blommor förut, och även om de här var förhållandevis enkla grejer var det roligt, och jag blev nöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar