fredag 13 december 2013

Virknålsfodral

Här är en julklapp som jag har gjort till min syster - ett virknålsfodral! Min syster har precis börjat virka och nämnde att hon ofta tappar bort sin virknål, så jag tänkte att jag skulle försöka hjälpa till att lösa det problemet.



Ihopvikt är fodralet ungefär 8x15 cm stort, så det är ganska behändigt. Det syns inte så tydligt på bilderna, men i mittensektionen finns det fem långsmala fack för virknålar. Den högra sektionen består av ett enda lite bredare fack, där man t.ex. kan förvara en liten sax eller en hopvikt virkbeskrivning på papper. Till vänster finns ett blixtlåsförsett fack för småsaker, t.ex. säkerhetsnålar och stoppnål som jag själv ofta använder när jag virkar. På baksidan av fodralet har jag sytt fast ett band som används för att hålla ihop fodralet när det är ihopvikt.

Både det randiga och det gröna tyget har jag köpt på second hand. Det randiga tyget var förmodligen en duk från början och det gröna var ett örngott. Blixtlåset är också ett secondhandfynd (det absolut kortaste blixtlås jag hade i mitt blixtlåsförråd!) och bandet var från början handtag på en sådan där stilig påse i papp som man kan få när man handlar på lite "finare" affärer. Den vita tråden är ny men den ljusröda tråden som jag använde för att sy fast bandet är faktiskt också köpt på second hand! Bildserien nedan visar hur fodralet viks ihop.



1 kommentar:

  1. Tack för kommentaren inne hos mig! Vilken bra grej att ge bor. Snyggt var det också. Ha en bta vecka! Kram carolina

    SvaraRadera