onsdag 25 december 2013

Mormorsrutor!

Tadaa - Maria har virkat sina första mormorsrutor!



Jag har länge gillat mormorsrutor men har aldrig virkat några själv. Av någon anledning har jag fått för mig att det är lite krångligt och dessutom långtråkigt. Det visade sig vara helt fel! När jag hade gjort klart tomtenallen som jag visade i det förra inlägget var jag sugen på att fortsätta virka, men eftersom jag är bortrest hade jag bara tre garnnystan att tillgå så det var lite begränsat vad jag kunde hitta på. Då kom jag på tanken att prova att virka mormorsrutor, och blev helt fast!

Det finns många beskrivningar på nätet och jag kikade på några olika, men den jag fick bäst hjälp av var den här. Där kan man lära sig de olika maskor man behöver kunna (jag själv hade aldrig virkat stolpar förut), hur man virkar de olika varven och så lite små tips och tricks. Det som gjorde att jag fastnade för mormorsrutorna, förutom att de är fina, är att dels de inte kräver så mycket tankekraft och man måste inte hålla på och räkna som när man virkar amigurumi, så det fungerar bra att virka mormorsrutorna samtidigt som man ser på TV eller pratar med någon. Dels "händer" det ändå tillräckligt mycket för att det ska vara roligt att hålla på.

Jag har en plan för vad jag ska göra med de här rutorna, men den avslöjar jag inte än...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar