onsdag 4 september 2013

Tvättbestyr


Häromveckan läste jag på bloggen Handkraft & Återbruk om vad som kan hända om man inte tvättar sina secondhandfyndade bomullstygs-blixtlås innan man använder dem. Idag hade vi tvättid så då lade jag med mina blixtlås i en tvättpåse när jag körde annan dragkedje-tvätt (jag brukar dela upp tvätten så efter några missöden med fula hål i ömtåliga kläder som resultat). Sedan hängde jag upp blixtlåsen på torkställningen i badrummet, och fick lust att fotografera de fina färgerna.



Dagens pyssel blev på samma tema. Tvättmedlet vi brukar köpa kommer i en kartong som inte går att stänga när den väl är öppnad en gång. Eftersom vi inte har någon egen tvättmaskin och den gemensamma tvättstugan ligger i ett annat hus behöver vi alltid transportera tvättmedlet en bit, och när man kånkar på stora kassar med tvätt och ska öppna flera dörrar på vägen är det inte alldeles enkelt att bära tvättmedelsförpackningen så att det inte spills ut något. Givetvis spillde jag idag också; lyckligtvis på vägen till tvättstugan så jag smutsade inte ner några rena kläder, men det kändes ändå onödigt. Jag letade därför fram den stabilaste av våra tomma plastburkar och hällde över tvättmedlet i den. Jag hade kunnat nöja mig så, men kände för att pyssla ihop ett lite mer passande motiv till locket och plockade fram en bit presentpapper med regnbågsmönster (sparat från en av våra bröllopspresenter) och klippte och klistrade litegrann. Nu är det väl inget tvivel om att burken innehåller tvättmedel för kulörtvätt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar