söndag 1 september 2013

Sommarmatta

Min mormor är mycket intresserad av vävning och jag har många fina dukar och några mattor och plädar som hon har vävt. Medan mormor och morfar bodde kvar i sitt hus hade mormor alltid minst en vävstol uppställd i deras källare, men nu när de bor i lägenhet finns det inte plats. Istället står mormors vävstol i mitt gamla rum hemma hos mina föräldrar. I början av sommaren var jag hos dem några dagar, och då passade jag på att väva några trasmattor. Det här är en av dem!



Jag är verkligen ingen expert på vävning men jag vet så mycket som att mattan är vävd i en teknik som heter tuskaft (som för övrigt är väldigt enkel). Mattrasorna jag har använt är sådana som mormor har samlat på sig under årens lopp, så jag vet tyvärr inte vad de ursprungligen har varit - men här kan man verkligen tala om återbruk! Mormor har lärt mig att det blir snyggt att kombinera två eller flera olika trasor till varje randning eftersom det ger mattan lite mer liv. Jag är egentligen inget stort fan av pastellfärger, men de här färgerna tycker jag blev väldigt fina och somriga tillsammans.



När jag vävde mina mattor hade jag ingen tanke om var jag skulle ha dem; jag tänkte att de kommer säkert till användning förr eller senare bara jag gör dem i färger och mönster som jag tycker om. När jag lade fram den här mattan på vardagsrumsgolvet för att fotografera den upptäckte jag att den skulle passa rätt bra framför soffan, så nu bor den där! (Pläden som ligger i fåtöljen är för övrigt ett av mormors vävda alster. Min man och jag fick två stycken i förlovningspresent.)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar