tisdag 3 september 2013

Sittpuff eller fotpall



Min man och jag har fixat till vår balkong lite under sommaren. När vi provsatt den nya möbleringen tyckte jag att det fattades något att lägga upp fötterna på. Nu har jag sytt en fotpall i jeanstyg! Eftersom balkongen inte är inglasad måste vi ta in pallen när vi inte är där, ifall det skulle börja regna, så min tanke var hela tiden att den även skulle kunna dubblera som sittpuff i vardagsrummet.

Modellen hittade jag på själv och den är rätt enkel. Jag använde visserligen en väldig massa små spillbitar av jeanstyg så det blev många sömmar, men det borde gå precis lika bra att använda ett färdigt tyg. Då går det bara åt fyra bitar. Pallen/puffen består av en rektangel med rundade hörn till ovansida, en lång rektangel till sidor (lika lång som omkretsen av ovansidan, och lika hög som pallen ska vara) samt två rektanglar till undersida. På bilden nedan syns ovansidan på min pall/puff.



De båda rektanglarna som undersidan är gjord av har samma bredd som ovansidans kortsida, och är ungefär 5 cm längre än halva ovansidans långsida så att de går omlott och bildar en öppning där man kan stoppa in fyllningen. Jag har stoppat min pall/puff med diverse ihopvikta handdukar, filtar och påslakan som vi inte använder så mycket just nu, så vi fick alltså lite extra förvaringsutrymme på köpet!



Som synes så fungerar den riktigt bra både som sittpuff och som fotpall!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar