måndag 9 september 2013

Randig tröja



Den här långärmade tröjan påbörjade jag redan före sommaren, men jag fick inte till halsringningen på något bra sätt så tröjan blev liggande i "påbörjat"-lådan. När jag syr tröjor använder jag oftast en remsa av samma tyg som mudd eller kantband till halsringning och eventuellt ärmslut, och det brukar fungera bra, men den här gången gick det inte alls. Först försökte jag göra en muddkant och klippte till en remsa vars längd var ungefär 75 % av halsringningens mått (vilket är vad jag brukar använda). Den gick inte att sträcka ut så mycket som behövdes. Jag provade istället att göra en kantbandsvariant med en lite längre remsa, men det blev för sladdrigt.

Till slut, nu i helgen, provade jag att använda halsmudden från en vit reklam-t-shirt som jag haft liggande ett bra tag för att sy av. Det fungerade äntligen! Jag använde mudden som den var och det hade inte gjort något om den hade varit lite längre; nu drar den ihop tyget lite väl mycket, men jag tycker ändå att det är okej. På bilden ser det ut som att det är ett veck nästan mitt fram men det är inte sytt utan går att släta ut. I nacken finns det dock ett litet veck som uppstod eftersom mudden var aningens lite för kort. Det får vara kvar, jag tänker inte göra om halsringningen en fjärde gång...

Tröjan är sydd från grunden i ett trikåtyg som är köpt på second hand. Jag hittade två bitar, 140 cm breda och 1,5 meter långa, för 15 kr styck och köpte båda två, så jag har mycket kvar av tyget. Det är ganska tunt och mjukt och har nästan lite pyjamaskänsla. Mönstret till tröjan kommer från Ottobre 2/2007, som jag köpte enbart för att jag hade läst på en syblogg att det skulle finnas bra tröjmönster där, och jag är nöjd med det efter att ha gjort några små ändringar (bl.a. förlängt både själva tröjan och ärmarna).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar