torsdag 19 september 2013

Fler jeans-alster

Jag tänkte visa några saker som jag sydde av jeanstyg innan jag startade bloggen. Anledningen till att jag började samla på gamla jeans från första början var att jag ville sy en jeansfilt. Min mamma sydde ett par filtar av avlagda jeans när jag var liten, och dem har vi använt flitigt. Den första jeansfilten hann inte bli riktigt klar förrän den fick ett annat användningsområde, vilket jag visar längre ner i det här inlägget. Filt nummer två däremot har förblivit en filt, och den har varit med på några picknickar nu och fungerar bra!


Filten är sydd av 15 "block" med långsmala remsor emellan, och är 92 cm bred och 157 cm lång. Den är sydd i ett lager, vilket innebär att sömsmånerna är synliga på baksidan, och med den här varianten av lappteknik blir det många sömmar! Kanske inte världens snyggaste, men som jag brukar säga, det är ju på baksidan så det syns inte så mycket :)



En stor del av mitt jeansförråd har jag fått av min svärmor, som har kommit med hela kassar med trasiga jeans vid flera tillfällen. Förra julen fick hon tillbaka en del av det hon gett mig, men nu i förädlad form - en jeanskudde! Den blev mycket uppskattad; nästa gång vi besökte svärföräldrarna sa min svärmor till mig: "Kom så ska du få se något fint!" och så visade hon mig jeanskudden där den låg på hedersplats i soffan.



Till sist vill jag visa vad det blev av den första jeansfilten jag sydde. Jag hade fastnat inför det tråkiga momentet att fålla filten, och i ungefär samma veva tyckte min man att vi borde skaffa ett bättre överdrag till vår kökssoffa. Han föreslog då att vi skulle prova om det som skulle bli en jeansfilt kunde passa, och det gjorde det i stort sett. Det enda jag behövde göra var att sy på ett par extra remsor så att tyget gick omlott på undersidan av dynan, och sy fast ett par bitar som passade på dynans kortsidor.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar