fredag 27 september 2013

En annan sorts återbruk

De senaste veckorna har jag haft en liten pysselsvacka. Det är inget ovanligt; mina intressen tenderar att gå lite i perioder och jag vet att inspirationen brukar komma tillbaka med buller och bång så småningom, men det är lite tråkigt att det händer just som jag har startat en sy- och pysselblogg... Istället för att pyssla har jag ägnat en hel del tid åt ett annat stort intresse den senaste tiden, nämligen att läsa böcker. Jag har i princip alltid en bok på gång, men den senaste tiden har jag haft ett särskilt bra läsflow och hittat flera riktigt bra böcker i rad. Jag köper väldigt sällan böcker utan lånar det mesta på biblioteket, främst för att det är billigast så men också för att det är en mycket trevlig form av återanvändning!

Tidigare i veckan lämnade jag tillbaka ett gäng biblioteksböcker jag läst nyligen, och när jag lade dem på hög såg jag ett tydligt färgtema med höstkänsla. Tillsammans med en blomma från köksfönstret fick jag några höstiga bilder på böckerna!



Eftersom jag jobbar i Stockholm kan jag ta en sväng förbi Stockholms stadsbibliotek då och då, och utbudet där är verkligen något utöver det vanliga. De flesta av de här böckerna är ganska nyutkomna så de kanske inte finns på alla mindre bibliotek (än), men jag har bott på andra ställen tidigare och frekventerat mindre bibliotek så jag vet att det finns många bra sådana också! Så här kommer några tips på trevliga höstböcker att hålla utkik efter vid nästa biblioteksbesök:

Kodnamn Verity av Elizabeth Wein. En spännande och annorlunda berättelse om andra världskriget ur två unga kvinnors perspektiv; en brittisk agent och en pilot. Boken var riktigt bra ända från början, men allteftersom berättelsen framskred och nya aspekter tillkom lyfte berättelsen ännu mer och den överträffade verkligen mina förväntningar. Rekommenderas varmt!

Vi måste sluta ses på det här sättet av Lisa Bjärbo och Johanna Lindbäck. En trevlig och vardaglig berättelse som kretsar kring två personer; en gymnasietjej och en kille på drygt 20, och deras relation till varandra. Här fick jag precis vad jag väntade mig: en mysig berättelse att sjunka in i under en skön lässtund. Författarna har var för sig skrivit flera romaner tidigare som också kan rekommenderas.

Än finns det hopp av Karin Wahlberg. Den här berättelsen utspelas under några höstmånader ett år på 1950-talet och följer ett stort antal personer som på något sätt har anknytning till ett sjukhus i en småstad. Det tog ett litet tag innan berättelsen kom igång, kanske för att det var många personer att lära sig hålla isär, men efterhand blev jag engagerad i de olika karaktärerna och berättelsen flöt på bra. Nu ser jag fram emot del 2 i den planerade serien.

Kupé nr. 6 av Rosa Liksom. Helt klart bottennappet bland de här fem böckerna. Jag trodde nog redan från början att det inte riktigt var en bok för mig, men den utspelas under en resa längs transsibiriska järnvägen vilket jag var intresserad av att läsa om eftersom min man och jag reste längs transsibiriska järnvägen förra sommaren. Jag tilltalades mest av miljö- och samhällsskildringarna, men fångades inte av själva berättelsen.

The Burning Air av Erin Kelly. En familj träffas som vanligt på sitt lantställe en hösthelg. Yngste sonen har med sig sin nya flickvän, som när resten av familjen ska på utflykt erbjuder sig att passa äldsta dotterns ettåring. När familjen kommer tillbaka är både barnet och barnvakten försvunna... Riktigt spännande och välskrivet! Jag gillar berättelser där små detaljer som nämns i förbifarten i början visar sig ha stor betydelse senare i berättelsen, och så var det här.

De senaste dagarna har min pysselinspiration börjat komma tillbaka, och jag har påbörjat ett nytt projekt som involverar en massa dagstidningar. Det kommer nog ta några dagar till innan jag kan visa resultatet, men så här ser det ut på mitt pysselbord just nu:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar