onsdag 28 augusti 2013

Färgglatt lapptäcke


Det här lapptäcket gjorde jag i vintras och jag har fortfarande inte riktigt kommit på vad jag ska ha det till, men det gör mig glad och det tycker jag kan vara gott nog ibland.

Jag har använt mig av ett gäng tyger i olika färgställningar, enfärgade eller mönstrade i samma färg i olika nyanser plus vitt. Alla tyger är köpta på second hand. Det turkosrutiga var en stuvbit men resten har varit något annat tidigare - en gardinkappa, några örngott och ett par lakan. Några av tygerna har jag använt till andra projekt förut och det finns kvar bitar av de flesta så ni kommer säkert få se dem igen framöver.

Täcket består av en framsida i lappteknik, en enfärgad baksida klippt av ett lakan samt foder av ett lager lakan. Det blev ganska tungt utan att bli särskilt mjukt, så ska jag göra fler lapptäcken ska jag överväga att skaffa någon sorts vadd till foder. För att hålla ihop det hela sicksackade jag över sömmarna mellan varje rad med lappar, vilket jag tycker blev snyggt!



Det jag är allra mest nöjd med (förutom kombinationen av färgglada tyger) är kanten. Jag utgick från en beskrivning som finns här, som var till stor hjälp för att få till hörnen. I beskrivningen används en dubbelvikt remsa som i slutänden blir sexdubbel, i tillägg till de lager tyg som själva täcket består av. Jag tyckte att det blev lite för tjockt eftersom lakanet jag använde till kantbandet var rätt så stadigt, så jag gjorde istället en fyrvikt remsa, ungefär som färdigköpt snedslå fast bredare. I övrigt följde jag beskrivningen och det blev bra!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar